BLOG 2: DE FITTEST

30 SEPTEMBER 2019

Wist je dat je bij ons de meest uitgebreide fittest kan laten afnemen in de gehele regio? Hier een leuke en informatieve blog over alle onderdelen die aan bod komen tijdens onze fittest.

We starten met het meten van je bloeddruk. Dit om te kijken of je binnen de norm valt. De bovendruk moet rond de 120/130 zijn en de onderdruk rond de 80. Mochten deze waarden ver onder of boven de norm vallen, kan er geadviseerd worden de meting in eerste instantie herhaaldelijk af te laten nemen omdat je niet van enkele metingen uit kan gaan. Mocht dit herhaaldelijk ver boven of onder de norm blijven dan kan er geadviseerd worden contact op te nemen met de huisarts.

Na de bloeddrukmeting worden de schoenen en sokken uitgedaan en neem je plaats op onze Tanita Body Composition Analyzer. Op deze weegschaal wordt de lichaamssamenstelling berekend. De uitslag hiervan wordt samen besproken en ingevoerd in het systeem.

Vervolgens meten we met een meetlint je buikomvang om in kaart te brengen of je met je buikomvang binnen de norm valt. De vetreserves bevinden zich voornamelijk in deze regio. Wanneer je buiten de norm valt, kan hierop een passend trainingsschema gemaakt worden.

We meten je longfunctie welke gerelateerd is aan: leeftijd, geslacht en lengte. Hierbij kijken we of de longfunctie voldoende is en of hierop geanticipeerd moet worden bij het maken van een trainingsschema.

Ook doen we een krachtmeting door middel van een knijptest. Dit geeft een algemene indicatie van je algehele kracht. We kijken hoe je het doet ten opzichte van het gemiddelde. Uiteraard wordt dit gerelateerd aan leeftijd en geslacht.

Bij sporters die kracht/hypertrofie (spieropbouw) als doelstelling hebben, wordt aangeboden om op een later tijdstip ook nog een 1 RM test uit te voeren. Dit is een test waarbij je 3 oefeningen moet doen voor de drie grote spiergroepen: benen, borst en rug. Tijdens de test wordt het gewicht waarmee je de oefening uitvoert steeds meer opgevoerd tot je niet meer kunt. Als sporter kun je iedere keer zelf bepalen om door te gaan of niet. Het TechnoGym systeem berekent vervolgens wat je 1 RM is.

Als laatste nemen we een fietstest af. Tijdens de fietstest wordt door middel van een hartslagband de VO2max (ofwel, maximale longcapaciteit) gemeten. Deze maximale longcapaciteit is gerelateerd aan je basisconditie en is door training te verbeteren.

Na het afnemen van de test worden de resultaten met je besproken en bepalen we het trainingsdoel voor de komende periode. Dit kan onder andere zijn: spiermassa opbouwen, vetmassa aanpakken, uithoudingsvermogen/conditie verbeteren, conditie behouden, algeheel aankomen of afvallen. Of een combinatie hiervan.

Aan de hand van de fittest resultaten en het gewenste doel wordt een (nieuw) trainingsschema gemaakt. Na 6 tot 8 weken adviseren wij de fitttest te herhalen, zodat we samen kunnen kijken of de trainingsdoelen behaald zijn of dat een andere aanpak/nieuw trainingsschema nodig is..

Ben je enthousiast geworden? Maak snel een afspraak met een van onze instructeurs!!